پرسشنامه آزمون آندره ری

پرسشنامه آزمون آندره ری,آزمون آندره ری|41017292|qla
در این پست قصد معرفی فایل پرسشنامه آزمون آندره ری را داریم با ما همراه باشید.

آزمون «تصاویر هندسی درهم» (حافظه دیداری) را پروفسور آندره ری در سال 1942 به منظور سنجش نوع فعالیت ادراکی حافظه دیداری مراجعه کنندگان به کلینیک های روانشناسی و روانپزشکی ابداع کرد. این آزمون متشکل از دو کارت B و A است که هر کارت به طور مجزا و متناسب با موقعیت انتخاب شده و اجرا می گردد. کارت A متشکل از 18 جزء ادراکی است و در مورد افراد 4 سال به بالا کاربرد دارد. کارایی مؤثر این کارت برای افراد، از 7 سال به بعد است و برای نوجوانان و بزرگسالان عملاً کاربرد بیشتری دارد. کارت B از 11 جزء هندسی تشکیل شده، مکمل کارت A است و برای کودکان زیر 8 سال ساخته شده است. پربودن و دشواری کارت A برای بسیاری از کودکان مسئله آفرین است و به همین دلیل، توصیه می شود که کارت B برای آن ها به کار گرفته شود. همچنین، از این کارت برای بزرگسالانی که عقب ماندگی ذهنی شدید دارند نیز استفاده می شود. اجرای آزمون بعد از انتخاب هر کارت در دو نوبت انجام می شود؛ در نوبت اول، کارت (A یا B) در جهت مناسب جلوی آزمودنی گذاشته می شود و به او پیشنهاد می گردد که مشابه آن را روی یک کاغذ سفید بی خط رسم کند. در نوبت دوم و در حالی که کارت از جلوی آزمودنی برداشته شده و سه دقیقه نیز گذشته است، از او خواسته می شود این بار به طور حفظی تصویر مشاهده شده ی قبلی را با دقت ترسیم کند (بهرامی، 1377).

قضاوت درباره آزمودنی با توجه به مقایسه کارکرد او در هر مرحله ترسیم انجام می شود. معمولاً مرحله نخست ترسیم به حساب توان رشد ترسیمی و ساخت یابی ادراکی آزمودنی گذاشته می شود و مرحله ی دوم، با توجه به کمّیت و کیفیت ترسیم مرحله نخست، سطح کارکرد حافظه دیداری او را نشان خواهد داد (بهرامی، 1377). پناهی (1383) به منظور هنجاریابی آزمون حافظه دیداری آندره ری پژوهشی را روی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر تهران انجام داده است. به منظور بررسی روایی ملاکی، همبستگی بین نمره های مرحله دوم آزمون آندره ری و نمره های مرحله ی سوم آزمون کیم کاراد[1] محاسبه، و برای برآورد اعتبار[2] از روش بازآزمایی[3] استفاده شده است. ضریب روایی ملاکی برابر 5/0 و ضریب اعتبار 62/0 به دست آمده که هر دو ضریب ذکر شده از نظر آماری در سطح 01/0 معنادار گزارش شده است. ناظری (1383) نیز به منظور هنجاریابی این آزمون، پژوهشی بر روی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر تهران انجام داده است. ضریب روایی ملاکی در این پژوهش (با استفاده از ملاک مشابه پژوهش پناهی) برابر 59/0 و ضریب اعتبار بازآزمایی 60/0 گزارش شده است. همچنین، این آزمون توسط میرهاشمی در تهران هنجاریابی گردید، جهت تعیین میزان روایی آزمون از خرده آزمون عددی وکسلر استفاده شده و ضریب 25/0 به دست آمده است و برای محاسبه ضریب پایایی از روش بازآزمایی استفاده گردید و ضریب پایایی 62/0 به دست آمده و نتیجه گرفتند که آزمون از روایی و پایایی لازم برخوردار است (میرهاشمی، 1374؛ به نقل از جانه و همکاران، 1391).

[1]- Kim karad visual memory test

[2]- reliability

[3]- test-retest